روانشناسی در بهبود طراحی وب سایت

رفتارهای بشر تحت تاثیر عوامل متعددی می باشد، از حضور شخصی در اطرافش تا رنگ پیراهنی که در آن روز پوشیده. چیزی که باعث بهبودطراحی وب سایت شما میشود این است که بدانید چه چیزی باعث میشود یک فرد چیزی را انتخاب و یا  کلیک نماید.

روانشناسی در بهبود طراحی وب سایت

استفاده از روانشناسي در بهبود طراحي وب سايت يکي از موثرترين روش ها براي کسب نتيجه مطلوب و مطابق با خواسته هاي ما از طراحي يک وب سايت است. همه ما هنوز! انسان هستيم، با وجود تمام دانش ما نسبت به دنياي اطرافمان، يکي از چيزهايي که ما احاطه کاملي به آن نداريم، ساير انسان ها هستند. او چه فکر ميکند؟ من از طرف مقابلم چگونه درخواست کنم که باعث واکنش نشان دادن او گردد؟ چرا او به اين طرز درخواست پاسخ مثبت ميدهد؟ چرا اين کودکان به محصولات رقيب من بيشتر علاقه دارند تا محصولات من؟ و بسياري ديگر از اين سوال ها که شايد هيچ گاه نتوانيم جوابي 100 درصد به آن بدهيم.

رفتارهاي بشر تحت تاثير عوامل متعددي مي باشد، از حضور شخصي در اطرافش تا رنگ پيراهني که در آن روز پوشيده. چيزي که باعث بهبودطراحي وب سايت شما ميشود اين است که بدانيد چه چيزي باعث ميشود يک فرد چيزي را انتخاب و يا  کليک نمايد. مطابق با برخي از تحقيقات دانشگاهي، تئوري هايي که منجر به بهبود طراحي يک سايت نسبت به سايت ديگري مي گردد به دست آمده است. يادگيري اين نظريه ها به ما در پياده سازي آن ها در وب سايت هايمان و يافتن ميزان کاربردي بودن آن کمک مينمايد.

روانشناسي رنگ در طراحي وب سايت

بر اساس پژوهشي در peer-reviewed journal محقق دريافته است که فقط 90 ثانيه زمان ميبرد که نظر يک مشتري در خصوص محصولي شکل بگيرد و بين 62 تا 90 درصد اين نظر بر پايه رنگ هاي آن محصول استوار است. طراحان زيادي بر اين باورند که “ترکيب رنگي، ميتواند يک سبک يا احساس را تحت تاثير قرار دهد و اين يک نکته ضروري براي برند سازي و طراحي وب  سايت مي باشد. براي هر کسب و کاري مهم است که مشتري هدف خود را در سايتش نگه دارد.

آبي بهتر است

آبي باعث ايجاد حس آرامش و امنيت در مخاطب مي گردد و در زنان و مردان آبي به عنوان يکي از رنگ هاي محبوب شناخته مي شود. اما استفاده از همين آبي محبوب در صنايع غذايي باعث کم شدن اشتها مي گردد! و مردم با ديدن رنگ قرمز بيشتر تمايل براي خوردن پيدا ميکنند، پس همه جا امکان استفاده از آن نيست.

زرد خودماني

زرد باعث انتقال حس خوشحالي به بازديد کننده ميگردد، برند هاي زيادي از رنگ زرد براي القاي حس بامزه گي و خودماني بودن استفاده ميکنند. اين رنگ مرکز هيجانات مغز را تحريک ميکند، اما اين نکته ميتواند معاني مختلفي را براي انسان هاي مختلف به همراه داشته باشد. براي برخي احساس سرخوشي و بالابردن احساسات را باعث مي گردد و براي برخي، به عنوان نمادي براي بر انگيخته شدن احساس اضطراب خواهد بود.

سبز خلاق

سبز براي بسياري نمايانگر طبيعت و به طبع آن سلامت و پاکي است، اما بر اساس نظر روانشناسان رنگ، استفاده از اين رنگ احساس خلاقيت را نيز به بازديد کننده منتقل ميکند.

سياه، سياه است

استفاده از رنگ مشکي در يک ترکيب رنگي، به نمايش ظرافت، قدرت و تجمل کمک شاياني ميکند. سياه به نظر براق و تميز مي آيد و مردم بيشتر آن را وابسته به برندهاي پر قدمت و استوار در نظر دارند.

 

ترقيب بازديد کننده به انجام کارهاي مورد نظر طراح سايت

ترقيب به انجام کار، قدرت است و اينکه شما بتوانيد مسيري براي انتقال بازديد کننده به آنچه شما ميخواهيد مورد نظر باشد، ايجاد نماييد از اهميت زيادي برخوردار است.

  • چندرسانه اي ها

در بسياري از پژوهش ها نشان داده شده است که استفاده از انواع واسط هاي محتوايي رسانه اي در يک وب سايت تاثير زيادي دارد. در اين تحقيق ها به عنوان يک مورد تحقيق نشان داده شده است که با استفاده از رسانه هاي غني شده، اعم از فيلم، تصوير و صوت ميتواند به تعامل بيشتر کاربر با سايت شما کمک شاياني نمايد.

  • خستگي در تصميم گيري

تحقيقات روانشناسي در طراحي وب سايت نشان داده است که اگر تعداد گزينه هاي پيش روي يک مشتري يا بازديد کننده زياد باشد، احتمال اينکه مشتري نتواند هيچ کدام را انتخاب نمايد بالا ميرود. اگر وب سايت شما شلوغ باشد، نرخ پرش ها در سايت  شما بالا ميرود ولي نتيجه گيري از اين تغيير مکان ها کمتر خواهد شد. بهتر است که از شلوغي وب سايت پرهيز شود، گزينه هاي انتخاب، دکمه هاي جابه جايي را تا جايي که امکان دارد کم و کاربردي کنيد.

  • قالب نوشتاري

پژوهش هاي کاربردي در مطالعه کاربران سايت ها نشان داده شده است که افراد دوست دارند متن هايي با عرض هاي کوتاه را بخوانند تا متن هايي با عرض تمامي صفحه نمايش. بهتر است در طراحي سايت خود در صورتي که ميخواهيد متني نگارش کنيد، عرض صفحه را به ستون هاي کوتاه تر تبديل کنيد و سپس به نگارش در آن ستون ها بپردازيد تا جواب بهتري بگيريد. همچنين هميشه در کنار نوشتارهاي خود، از تصاوير استفاده کنيد. بسياري از محققين اثبات کرده اند که يک تصوير مناسب ميتواند جايگزين هزاران خط متن شود. همانطور که در انتخاب متن و چگونگي نگارش آن بايد توجه داشت در انتخاب تصاوير مرتبط با منظور ما نيز بايد دقت زيادي داشت.

  • خيره کردن

در صورتي که ميخواهيد به قسمتي از تصوير يا صفحه شما نگاه بيشتري شود، سعي کنيد از علائم و روش هاي اشاره به آن موضوع در صفحه استفاده نماييد. آسان ترين روش استفاده از يک پيکان به سمت موضوع است يا استفاده از تصوير فردي که به موضوع مورد نظر شما خيره شده است. انسان ها موجودات اجتماعي هستند و نگاه و ديد ديگران برايشان اهميت دارد. پس سعي کنيد از اين روش براي اشاره درست به موضوعاتتان استفاده نماييد.

  • ارتباط با رويدادها

استفاده از رويدادهاي روزانه در چينش و چگونگي ارائه محصولات ميتواند نتيجه خوبي داشته باشد. به طور مثال در فصل بهار، متناسب با رنگ طبيعت چينش محصولات و يا حتي رنگ بندي سايت ميتواند به القاي حس بهتري به مشتري کمک نمايد.

کد خبر : 88
تاریخ انتشار: 1396/4/23
دسته بندی: مقاله بهینه سازی-سئو

پیام بگذارید


نام  
ایمیل  
پیغام